Så snabb måste hemsidan vara
Marknadsföring För: Velumisphere AB
Spara
Foto: Saffu

Så snabb måste hemsidan vara

Skulle du vilja köra en Porsche med symaskinsmotor? Självklart inte. En Porsche ska gå fort, det ligger i bilmodellens natur. Ändå är det så många av oss tänker när det kommer till hemsidan. Vi lägger tusentals kronor på en snygg och innehållsrik hemsida, men säkerställer inte att sidan är tillräckligt snabb för den kräsne och stressande besökaren.

Den ”gamla” regeln 3–30–3 säger det mesta: En hemsida har tre sekunder på sig att skapa nyfikenhet, trettio sekunder på sig att låta besökaren förstå vilka erbjudanden som finns och tre minuter för att låta besökaren skaffa sig tillräckligt mycket information för att ta en kontakt. Så om det tar fyra sekunder för hemsidan att laddas är man … ute.

Idag handlar mycket om hur snabbt och säkert man tillfredsställer besökaren, med hosting hos Velumi är man ett steg i rätt riktning.

Alla behöver hastighetsoptimering

Snabba hemsidor ger fler konverteringar och har lägre bounce-rate, det vill säga att färre besökare som går in på sidan lämnar den meddetsamma. Snabbare laddningstider ger helt enkelt nöjdare besökare som stannar kvar längre och handlar mer. Hastighetsoptimering är inte längre bara något för bolag med hög teknisk svansföring, det gäller alla som har en hemsida. 

”Nästan hälften av alla besökare (47 procent) förväntar sig att en hemsida laddar på 2 sekunder.”

Studier visar: Hastigheten har betydelse

Det finns flera studier som visar att laddningshastighet är en viktig parameter. Enligt Gigaspaces.com innebär en tiondels sekund extra laddtid en procents minskning av försäljningen för Amazon – och med tanke på deras omsättning snackar vi avsevärda belopp. Samtidigt har Google slagit fast att bara en halv sekunds extra laddningstid ger hela 20 procent lägre trafik. Neil Patel, en av nätets SEO-guruer konstaterar att nästan hälften av alla besökare (47 procent) förväntar sig att en hemsida laddar på 2 sekunder. Eller mindre. Och inte mindre än 88 procent av alla internetanvändare handlar i högpresterande webbshopar som är snabba (Sweor.com) 

”Vi har inte längre tid att låta saker och ting ha sin gång, låta det ta sin tid.”

”Shared hosting” riskerar hemsidans säkerhet

Vi lever i en tid då effektivitet och snabbhet premieras, oavsett vad vi själva tänker om detta faktum. Vi har inte längre tid att låta saker och ting ha sin gång, låta det ta sin tid. Det ska gå snabbt, annars tröttnar vi och surfar vidare.

Men varför är då många webbhotell så långsamma?

Fredrik Montell på webbhostingbolaget Velumisphere förklarar:

– Det handlar ofta om att de använder en tjänst som kallas ”shared hosting”. Det innebär att flera hemsidor delar en fysisk server. Bortsett från att detta ”stjäl” laddningstid kan en sån lösning till och med riskera hemsidans säkerhet. Dessutom är webbhotell som arbetar på det här sättet sällan optimerade för WordPress och erbjuder inte funktioner som krävs för en riktigt snabb hemsida.

I videon ovan får du en kort överblick hur Velumis Hosting Management Platform ser ut.

Så kan du få din hemsida att ladda snabbare

• Välj ett webbhotell med snabb och stabil hosting.

• Använd rätt format på dina bilder.

• Komprimera dina bilder, det vill säga: spara ner dem med lägre upplösning.

• Optimera Javascript och CSS.

• Använd ett cache-plugin. 

• Rensa och ta bort oanvända mediefiler. 

• Rensa och ta bort scripts som inte används.

Kategory
Marknadsföring

I samarbete med Velumisphere AB

Taggar
Ta reda pä mer https://www.velumi.com/sv

Missa inget.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller du koll på företagen i Halland.

    Nyhetsbrevet innehåller artiklar, reportage och erbjudanden från våra samarbetspartners.

    Relaterade artiklar

    Entreprenörskap & Företagande För: KNN B2B Sweden
    Spara
    Sju tips för att bemästra Instagram för företag
    Fler och fler företag investerar i en snabbare och säkrare webbplats.
    Fler och fler företag investerar i en snabbare och säkrare webbplats. Foto: Claudio Schwarz
    AV:
    Fredrik Montell

    Oavsett om din strategi behöver uppdateras eller om du är en nykomling i detLäs mer

    Marknadsföring För: KNN B2B Sweden
    Spara
    TikTok för företagare – lönsamt eller oseriöst?
    Photo by Solen Feyissa on Unsplash
    Photo by Solen Feyissa on Unsplash
    AV:
    Therése Berglin

    Många användare visar upp produkter genom att skapa videos med texten “TikTok fick migLäs mer

    Innovation För: KNN B2B Sweden
    Spara
    Facebook byter företagsnamn till Meta
    Facebook blir Meta och får ny logotype för koncernen. Foto: Dima Solomin
    AV:
    Therése Berglin

    Strategisk omprofilering Namnbytet till Meta kommer att degradera Facebook till att bara vara ettLäs mer

    Hallands Näringsliv
    Cookies & Data

    För att möjliggöra den ultimata upplevelsen av våra webbplatser använder vi våra egna cookies såväl som tredjeparts för enskilda och återkommande sessioner. Vi använder även cookies för att mäta och analysera statistisk och användardata i syfte att utveckla våra plattformar. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du vår cookie policy. För mer information, läs vår cookie policy.

    Denna domän är en del av MARATON GROUP AB