Företagspadel skapar sammanhållning som smittar av sig i näringslivet.
Träning kan också vara ett bra sätt att skapa sammanhållning och bygga teamet på jobbet. Gemensamma lunchträningar, att delta i något lopp tillsammans eller varför inte delta i något seriespel eller cup? I Borås finns till exempel Företagskampen, en padelturnering där företag får mäta sina padelkrafter mot varandra samtidigt som man stöttar en välgörenhetsstiftelse. Här blir padel helt enkelt mer än bara en rolig sport.
– Vi vill bygga ett koncept där vi på ett roligt och bra sätt kan sy ihop våra tre komponenter padel, välgörenhet och affärer, skriver Företagskampen på sin Facebook-sida.
Lagandan kommer förmodligen på köpet.
” När hela besättningen får vara med och bestämma vart resan ska gå blir det enklare att motivera varför var och en ska göra sin del i arbetet.”
Så byggs god laganda
Men hur skapar man god laganda, då? Det räcker nog inte att bara träna eller delta i en turnering tillsammans. Så hur bygger en ett team som jobbar tillsammans mot samma mål? Först och främst bör man veta vilket målet är. Annars blir det som att ge sig ut på havet där alla matroser jobbar och sliter i sitt anletes svett, men ingen står vid rodret och styr så ingen vet vart de är på väg. När hela besättningen får vara med och bestämma vart resan ska gå blir det enklare att motivera varför var och en ska göra sin del i arbetet. God kommunikation, att alla blir sedda och där var och ens unika egenskaper tas tillvara är andra ingredienser i en god laganda.
Teambuilding tightar arbetsgruppen
Det finns naturligtvis en mängd aktiviteter för den som vill stärka eller bygga sitt team, det är bara att googla på ordet ”teambuilding” så kommer det upp en hel drös förslag. Grundtanken är enkel. Genom att kämpa tillsammans som ett lag kommer gruppens olika individer närmare varandra (under förutsättning att man kan hålla sams…). Och när gemenskapen stärks och ett gott klimat råder i arbetsgruppen blir det både roligare och lättare att jobba tillsammans, mot samma mål.
Bredd-cykling, förflyttningsövningar, matlagning, lösa gåtor eller andra mer eller mindre knasiga övningar är bara några exempel på aktiviteter som kan bidra till arbetsgrupper med stark sammanhållning och gemensamma mål.
” God kommunikation, att alla blir sedda och där var och ens unika egenskaper tas tillvara är andra ingredienser i en god laganda.”
Mer sammanhållning med lika kläder
– Komplettera gärna den gemensamma träningen eller tävlandet med profilprodukter, vattenflaskor med företagets logga och enhetlig klädsel. Det är också ett sätt att tydliggöra gemenskapen, tipsar Fredrik Montell, grundaren av Humbleton Apparel som tar fram padelkläder för både dam och herr, i genomtänkt design och effektiva funktioner.
Så kan du skapa god laganda i arbetsgruppen
- Låt alla vara med och bestämma målen (i den mån det går, annars, se till att förankra de mål som finns).
- Öppen och bra kommunikation.
- Lyssna och bekräfta medarbetarna.
- Skapa ett tillåtande klimat där alla resurser tas tillvara och där alla kan bidra med sina kunskaper och kompetenser.
- Checka in och checka av så att alla är med på tåget.
- Skapa förutsättningar för att alla ska känna att det är okej att tycka som de gör. På en trygg arbetsplats törs alla säga sin mening.
Relaterade artiklar
Idealtryck? Finns de kvar? Ja, blir det självklara svaret på den frågan, nu påLäs mer
Oavsett om din strategi behöver uppdateras eller om du är en nykomling i detLäs mer
Exxon Mobil Corporation, som marknadsför sig som ExxonMobil, är ett amerikanskt petroleumbolag som rankasLäs mer
Oroa dig inte – det här potentiellt öronbedövande scenariot är inte verklighet än. MenLäs mer
Mässarrangörer världen över funderar på om det finns en framtid i att fortsätta arrangeraLäs mer
Att kunna separera hemmet från arbetet är för många en stark anledning att återgåLäs mer
Sedan 1 juli 2021 råder nya regler för tjänstebilar. De nya reglerna innebär ettLäs mer
Så vad är “superbusiness”? Rent konkret är det ett förstklassigt säte i business classLäs mer
Systematisk verksamhetsledning skapar starka varumärken.Läs mer